Як допомогти дитині підготуватись до школи?
Як допомогти дитині підготуватися до школи?
Інколи кажуть: «Та він просто не хоче займатися. Лінивий». Або: «Хоч як я стараюся, до нього не доходить». Я в таке не вірю. Що таке лінь? Відсутність інтересу, волі чи «натхнення»? Коли так, то треба обов’язково розібратися в причинах такого стану дитини – як медичних, так і соціальних. Правильний підхід до такої ситуації – це активна співпраця з фахівцями. І грубою помилкою з боку батьків чи вихователів буде ставити на дитині штамп, що вона, мовляв, лінива чи нетямуща «від природи» – і після цього розслаблятися, бо ж «нічого тут не вдієш»…
Накраще буде, коли сам дорослий займе позицію дослідника і спробує заохотити дитину разом з ним досліджувати світ (тобто постарається розбудити в неї пізнавальний інтерес). Коли дитина побачить перші результати та успіхи, то в неї з’явиться бажання вчитися, задоволення від пізнання нового. Їй сподобається думати, вона буде тішитися з власних успіхів. А це і є адекватна мотивація. Саме цього ми й маємо навчити дитину.
Отже, працюючи з дитиною, я зосереджую увагу не так на результаті, як на самому процесі роботи. Що це означає? Для мене дуже важливо, який у дитини настрій, чи з інтересом вона сприймає завдання, скільки часу вона потребує на роздуми, чи вміє користуватися підказками. Найважливішим своїм завданням я вважаю показати дитині: ЦЕ ЦІКАВО! Це така гра! Коли дитина вловлює цей посил, вона раптом перестає бути лінивою, а очка починають світитися радісним «Я розумію!» І тоді процес пішов.
Щодо методичних порад, то на сьогодні корисних методик безліч. Їх автори рекомендують, як правило, щоденні заняття по 15-20 хв. Завдання повинні відповідати вікові, але для того, щоб дитина справді розвивалася, слід працювати «на невелике випередження». Автор багатьох методик розвитку дитини Юлія Соколова перераховує такі вміння, які повинна мати дитина у 6-7 років:
УВАГА:
- виконувати завдання не відволікаючись близько 15 хвилин;
- знаходити 5-6 відмінностей між предметами;
- утримувати в полі зору 8-10 предметів;
- самостійно, швидко і правильно виконувати звдання за зразком;
- точно копіювати продемонстрований візерунок або рух.
ПАМ’ЯТЬ:
- запам’ятовувати 8-10 картинок;
- розповідати з пам’яті казки (дитячі оповідання), вірші, описувати з пам’яті зміст картинки;
- повторювати в точності текст з 3-4 речень.
МИСЛЕННЯ:
- визначати послідовність подій;
- складати розрізану картинку з 9-10 частин;
- знаходити і вміти пояснити невідповідності на малюнках;
- знаходити і вміти пояснити відмінності між предметами і явищами;
- знаходити зайвий предмет, уміти пояснити свій вибір.
МАТЕМАТИКА:
- називати числа в прямому і зворотньому порядку;
- співвідносити цифру і число предметів;
- складати і вирішувати задачі в одну дію на додавання і віднімання;
- оперувати арифметичними знаками;
- вимірювати довжину предметів з допомогою умовної мірки;
- визначати час за годинником.
МОВЛЕННЯ:
- правильно вимовляти звуки;
- визначати місце звука в слові;
- використовувати в мовленні складні речення різних видів;
- складати розповідь за сюжетною картинкою (серією картинок);
- складати речення з 5-6 слів;
- ділити слова на склади.
ДРІБНА МОТОРИКА:
- вільно володіти олівцем і пензликом при різних видах малювання;
- зображати на малюнку декілька предметів, пов’язуючи їх певним сюжетом;
- штрихувати чи розмальовувати малюнки, не виходячи за контури;
- передавати в малюнку точну форму предмета, пропорції, взаємне розташування частин.
СОЦІАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ І ПРИРОДОЗНАВСТВО:
- називати своє ім’я, прізвище, по-батькові;
- називати ім’я, прізвище, по-батькові батьків;
- знати назву свого міста (села), столиці, Батьківщини;
- знати послідовність пір року, частин доби, днів тижня;
- називати весняні, літні, осінні та зимові місяці;
- відрізняти диких тварин від свійських, перелітніх птахів від зимуючих, садові квіти від польових, дерева від кущів;
- називати явища природи, нашу планету і її супутник.
Готуючи дитину до школи, батькам важливо також мати адекватні очікування щодо її успіхів у навчанні. Відомий психолог Лев Виготський сформулював важливу з цього погляду концепцію зони найближчого розвитку. Основна ідея полягає в тому, що важливо оцінити не лише актульний стан розвитку дитини, а й її потенційні можливості до навчання. Те, що дитина ще не може зробити сама, але вже може виконати з допомогою дорослого, якраз і є її зоною найближчого розвитку. Цього її найлегше навчити. Коли дитина почне самостійно виконувати те, що раніше робила тільки з вашою допомогою, можна буде рухатися далі, допомагаючи їй подолати наступну сходинку.
Коли ж варто починати підготовку? Відповідаю: почніть сьогодні!
Коментарі
Дописати коментар