Нетикет - правила спілкування в інтернеті
Нові часи породжують нові можливості, а також створюють нові правила.
І ось в еру глобальної комп’ютеризації в інтернеті з’явилось поняття нетикету. Назва терміну походить від слова етикет і англомовної приставки «net», яка в перекладі означає слово «мережа».
Простіше кажучи, нетикет (або ще мережевий етикет, онлайн-етикет) – це загальноприйняті правила спілкування в інтернеті, які придумали люди, що багато спілкуються один з одним у віртуальному просторі.
Правило 1. Пам'ятайте, що ви спілкуєтесь з людиною.
Досить часто люди в мережі порушують дане правило, забуваючи, що по ту сторону екрана з ними спілкується жива людина. Не зловживайте тим, що співрозмовник вас не бачить і не дозволяйте собі того, чого б не зробили у звичайному спілкуванні. У віртуальному світі є таке поняття як тролінг, що являє собою провокаційні повідомлення, які пишуться деякими особами (тролями) з метою викликати конфлікт між учасниками спілкування. Тому, заради свого спокою, уникайте конфліктних ситуацій та не провокуйте їх.
Пам'ятайте, що не потрібно робити для інших те, чого не хочете щоб зробили для вас.
Правило 2. Дотримуйтеся тих самих стандартів поведінки, що і в реальному житті.
У віртуальному світі існує певне відчуття анонімності і в деяких ситуаціях, люди можуть дозволити собі більше, ніж вони дозволяють, спілкуючись у реальному житті. Але, все ж таки, намагайтесь дотримуватись правил спілкування, як в реальному, так і у віртуальному спілкуванні.
Залишайтесь толерантними і пам’ятайте, що інтернетом користуються і діти.
Правило 3. Пам'ятайте, що ви знаходитесь у кіберпросторі.
Активне спілкування у мережі має свої нюанси. Так,спілкуючись в чаті або ж форумі, пам’ятайте, що манери спілкування в різних співтовариствах різні. Якщо один стиль спілкування цілком звичний для одного співтовариства, для іншого він буде абсолютно неприйнятним. Обов’язково, перед тим, як щось коментувати в цілком новій для вас темі, озирніться, вивчіть обстановку – послухайте про що і як говорять там люди, і лише після цього долучайтесь до розмови.
Не варто нав'язувати свої правила і не вчіть співтовариство, навіть якщо ви впевнені, що всі неправі.
Правило 4. Поважайте час і можливості інших.
Якщо ви хочете поділитись з усім світом важливою для вас новиною, подумайте, чи всім вона така корисна. Одним з наслідків цього правила є шанобливе ставлення до чужого трафіку.
Відправляючи кому-небудь надмірної ваги файл, користуйтеся архіватором. Викладаючи великі зображення, подбайте про те, щоб їх супроводжували невеликі прев'ю (від preview – попередній перегляд зображення, як право, в зменшеному вигляді) із зазначенням розміру файлу. Якщо ви даєте посилання на великий файл, не забувайте вказувати його розмір.
Не слід очікувати миттєвої реакції наповідомлення.
Правило 5. Зберігайте свій імідж.
Ваша репутація в інтернеті не менш важлива, ніж уреальному житті. Навіть якщо здається, що ніхто в мережі вас не впізнає, не варто ображати інших, створювати конфліктні ситуації, або відповідати на образу образою. Нехай друзі за інтересами та сайтами знають вас, як ввічливу, толерантну та порядну людину.
Публікуючи якусь інформацію, перевірте її достовірність, пишіть грамотно.
Правило 6. Допомагайте іншим там, де ви це можете зробити.
Мережа не є сховищем всіх можливих у світі знань. Зазвичай в інтернеті з’являється лише та інформація, яка несе вигоду її автору. Досить часто у людей виникають запитання на які в мережі відповіді немає, тому, якщо ви є компетентні в якомусь питанні і можете на нього відповісти – відповідайте. Якщо вивиявили, що в інтернеті відсутня інформація про щось, що визнаєте напевне – обов’язково напишіть про це, ваші знання можуть комусь знадобитись. Якщо в мережі вас просять допомогти – допоможіть, можливо хтось колись так само допоможе вам.
Обмінюйтесь досвідом у мережі, адже сам інтернет виріс завдяки бажанню людей ділитись інформацією.
Правило 7. Не створюйте конфлікти та недопускайте їх.
«Словесну війну», яка іноді виникає між декількома учасниками дискусії, ще називають флеймом (відангл. flame —полум’я). Зазвичай, під час таких суперечок істина не народжується і виникає лише дискомфорт серед учасників обговорення. Інтернет не забороняє флейми, вони можуть нести задоволення, як авторам, так і читачам, а ті, хто їх отримує, цілком можуть на них і заслуговувати. Проте, нетикет не заохочує таких дій, які іноді переростають у справжні інформаційні війни.
Краще уникайте образ і не беріть участі у конфліктних обговореннях.
Правило 8. Поважайте право на приватне листування.
Неповага до таємниці листування - це ознака поганих манер як у реальному, так і в віртуальному світі. Не забувайте, що навмисне читання електронних листів можна відстежити, а винного покарати.
І запам’ятайте ще один момент, який також відносять до даного правила: непоширюйте в мережі інформацію про себе та інших людей – реальні імена, адреси, телефони, фотографії!
Правило 9. Пам’ятайте про авторське право.
Ні в якому разі не привласнюйте собі чуже авторство! Представляти скопійовану з Інтернету інформацію, як авторську, не просто нечесно, але й незаконно. Зверніть увагу й на те, що завантажувати і поширювати фото, відео та музику, які захищені авторським правом теж не варто (звісно, якщо попередньо ви не здійснили оплату копійованого матеріалу), адже це прирівнюється до крадіжки.
Бібліотеки, як публічні установи, повинні поширювати серед своїх користувачів знання авторського права.
Правила 10. Пам’ятайте про безпеку.
Намагайтесь без зайвої потреби не викладати на сторінках мережі приватну інформацію, щоб не стати жертвою он-лайн злочинців. Якщо все-таки така потреба виникла, перед тим, як написати щось про себе, обов’язково перевірте безпечність сайту. Сайт є безпечним в тому випадку, коли його адреса починається з https (HypertextTransferProtocolSecure).
У разі виникнення в інтернеті ситуацій, які порушують безпеку комп’ютера або вашу безпеку особисто (листи з погрозами тощо), повідомте про це компетентну особу.
Під порушенням нетикету, які найчастіше виникають в мережі інтернет, розуміють образи та перехід на особистості, відступ від теми, який робиться зловмисно (офтопік), рекламу, саморекламу у невідповідних місцях. Також, порушенням нетикету вважають наклеп або іншу зловмисну дезінформацію, чи плагіат.
Як бачите, спілкування в інтернеті має багато спільного з реальним. По суті, ці правила етикету в мережі нічим не відрізняються від загальноприйнятих норм поведінки, тільки вносять деякі доповнення, обумовлені особливостями віртуального спілкування.
Слід пам’ятати головне: і в реальному, і в віртуальному житті поводитись з іншими людьми потрібно так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами.
*За матеріалами Культура віртуального спілкування: методичні поради /Упр. культури, національностей та релігій Хмельниц. облдержадмін.; ХОУНБ ім. М. Островського. – Хмельницький, 2014. – 28 с.
Коментарі
Дописати коментар